28 ביוני 2015

הניתוחים הפלסטיים המורכבים בעולם

ניתוח פלסטי הוא הרבה יותר מהליך כירורגי הנועד במטרה לשנות מראה, מבנה או צורה של איברים שונים בגוף. הטכנולוגיה הקיימת והביקוש מצד גברים ונשים בטווח רחב של גילאים משנים לחלוטין את האופי של ניתוחים מן הסוג הזה. רק לאחרונה התבשרנו לדוגמא על הניתוח הפלסטי המורכב ביותר בהיסטוריה. זהו ניתוח שבוצע בבית חולים ספרדי והתמקד בהשתלת פנים. מעל 45 רופאים ואנשי צוות עבדו קשה במשך לא פחות מ-27 שעות רצופות. המטרה העיקרית הייתה לתקן את פניו של מטופל שסבל מעיוותים חמורים, אך הניתוח גם הציל את חייו.

בית החולים ואל ד'אברון בברצלונה ביצע כבר בשנת 2010 את ניתוח השתלת הפנים המוצלח הראשון שלו. עם זאת, הפעם השתמשו המנתחים בייעוץ שניתן על ידי מומחה פלסטי ומומחה להשתלות כבד. האדם שעבר את הניתוח הוא גבר בן 45 שביקש לשמור על עילום שם, אולם סביר להניח כי כמעט כל ניתוחי הפנים שיגיעו בהמשך יושפעו מההליך הזה. בנוסף, לא מעט מנתחים פלסטיים מחפשים כיום אפשרות של טיסה לברצלונה כדי לבקר בבית החולים לצורך השתלמות בתחום.

מה הופך ניתוח פלסטי להליך מורכב?

לא כל הניתוחים הפלסטיים מסכנים את המטופל. למעשה, רוב הניתוחים המבוצעים כיום כלל אינם מהווים סיכון ואפילו אין להם תופעות לוואי. יש תיעודים לניתוחים פלסטיים שבוצעו ביבשת הודו כבר 800 שנה לפני הספירה, בעוד במערב הופיעו הניתוחים כפי שהם מוכרים לנו בשנת 1827. הניתוחים הפלסטיים הושפעו לאורך ההיסטוריה ממלחמות והביקוש הוא זה שהתווה את הדרך עבור אנשי המקצוע. יתרה על כך, בשנות ה-60 של המאה הקודמת המשיכו הניתוחים הפלסטיים להתפתח וכעת ניתן לבצע אותם כמעט בכל האיברים בגוף.

המורכבות של ניתוח פלסטי היא פונקציה של מצב בריאותי ושל האיזור בגוף. ככל שהאיזור רגיש, עדין וקטן יותר, כך עולה המורכבות של הניתוח. חמשת האיזורים המרכזיים לביצוע ניתוח פלסטי הם איזור הפנים, איזור החזה והבטן, איזור האגן, איזור הגפיים ואיזור הצוואר. ניתוחים באיזור החזה לא נחשבים מסוכנים והם כוללים הגדלת חזה, הקטנת חזה ושחזור שד, לעומת ניתוחים באיזור הפנים שבהם מבצעים מתיחות וניתוחי עפעפיים או אף.

מה ההבדל בין ניתוח פלסטי רפואי ואסתטי?

רמת המורכבות של ניתוח פלסטי לא בהכרח נובעת מההפניה איתה מגיע המטופל. במילים אחרות, יש מטופלים שעוברים ניתוחים פשוטים יחסית בגלל סיבות רפואיות, לעומת מנותחים שנאלצים להתמודד עם רמת סיכון גבוהה דווקא בגלל סיבות אסתטיות.

הדגש העיקרי הוא על התייעצות עם אנשי מקצוע לפני ביצוע ניתוח פלסטי. סביר להניח שבאותו בית חולים בברצלונה לא הייתה ברירה והניתוח נבחר בתור הדרך היחידה להציל חיים, אולם לרוב זהו לא המצב. יש לקבל החלטה מושכלת המבוססת על היסטוריה רפואית ולערב כמה שיותר מומחים רלוונטיים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה