16 ביולי 2009

מה זה אסתטיקה?

אסתטיקה היא תחום בפילוסופיה השואל מהו היופי ומה מייצג יופי. התחום הזה הופיעה בעת המוקדמת עוד כתביו של אפלטון אך הפך לתחום רשמי באקדמיה רק במאה התשע-עשרה. כשאומרים "אסתטיקה" מיד עולות לראש מגוון אסוציאציות כגון - הסרת שיער, טיפוח, הצרת היקפים, ניתוחים פלסטיים וכו'.. אבל מה זה בעצם אסתטיקה? איך מגדירים אותה? אם אסתטיקה זה יופי אז מהו היופי? הרי שיופי הוא דבר סובייקטיבי. למי מתייחסת האסתטיקה? לגברים או לנשים? הרי שגברים ונשים לא מתנהגים אותו הדבר בתחום המראה החיצוני, ולסיום, האם האסתטיקה קשורה לבריאות?

ובכן, לפי המילון, אסתטיקה משמעה מודעות ליופי ולמראה הנאה. כעת נוכל לענות על השאלות שהצגתי: אסתטיקה היא דבר סובייקטיבי כי היא מתייחסת להופעה ולטעם אישי, האסתטיקה לא שייכת רק לעולם הנשים ואף ככל שעוברות השנים נדמה כי הגברים חולקים את אותן חשיבויות אסתטיות שבעבר ייוחסו לנשים בלבד.. כיום גברים לוקחים חלק בהסרת שיער, הצמחת שיער, צביעת שיער, מכוני כושר בטירוף, הגדלת איבר המין, שאיבת שומן, בוטוקס ובעצם כל טיפול אסתטי הנמצא בשוק.


לגבי האם אסתטיקה קשורה לבריאות - אם כי ברוב המקרים היא איננה קשורה, ייתכנו מקרים בהן יומלץ לאדם להיפטר משומה או נקודת חן מסוכנת אשר הדבר גם יתרום למראהו החיצוני אך לרוב, האסתטיקה קשורה למראה החיצוני של האדם ולרצון שלו, ההולך והגובר (הודות לאמצעי התקשורת בעיקר) להידמות לכוכבי העל הנדמים בעיננו לאידאות מושלמות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה