28 בדצמבר 2014

יכול להיות שעכשיו כשאני נראית יותר טוב הוא אוהב אותי פחות?

מערכת יחסים היא מבנה דינאמי בין שני אנשים שבו מופעלים המון מרכיבים, שרק חלק מהם נמצאים על פני השטח, לבטח כאשר מדובר על מערכת יחסים רומנטית ואינטימית בין בני זוג.

אנשים רבים מדברים על הדעיכה אשר נוצרת עם השנים וכתוצאה מהשגרה, אבל למעשה, השגרה מכתיבה מציאות במובנים רחבים הרבה יותר ממה שאנחנו תופסים רבות כשגרה.

מערכת יחסים זוגית ואינטימית מתרחשת לא רק בזמן נתון, אלא מעורבים בה אלמנטים רבים מסביב, וברמת המאקרו תמיד יהיו מרכיבים סמויים שונים בתוך המערכת, מרביתם יהיו נגזרות עוד משנות הילדות המוקדמות.
אחת התופעות הבולטות במערכות יחסים הן התגובות לשינויים אשר מתרחשים בתוך המערכת. למעשה, בעודה דינאמית מעצם הגדרתה, רובינו מתייחסים אל מערכת היחסים כמשהו סטטי, קבוע ובטוח. הנחה זו לא רק מזמנת את השגרה ומורידה את רמות הלהט, אלא היא שגויה ביסודה. ובגלל שמדובר על הנחת יסוד שגויה שאנשים רבים ממהרים לאמץ, ברגע שהמציאות מגיחה ומתרחשים שינויים, התגובות של הצדדים תהיינה מופתעות למדי, בין היתר.

השלכות

אחת התופעות המפתיעות לכאורה היא תגובה הפוכה לשינויים במראה. לא מעט נשים מדווחות כי לאחר דיאטה, שינויי תסרוקת או שינויים אחרים שהתרחשו במראה והובילו לשיפור שלו, גררו תגובה הפוכה מהמצופה מצד בן הזוג. בעוד שהטבעי להניח הוא שבן הזוג דווקא ישמח מכך שאשתו נראית טוב יותר, גברים רבים מציגים דווקא תגובה הפוכה.

אז למה זה קורה?

טיפול זוגי בהחלט יסיע להתמודד עם תגובות כאלה, ובאופן כללי, טיפול זוגי הוא פתרון נפלא לבנייה ועיצוב של מערכת יחסים, גם לאחר שנים רבות של חיים משותפים יחד.

התגובות הבלתי צפויות לשינויים במראה יכולות להגיע ממגוון של סיבות שונות. אחת הבולטות שבהן היא חוסר בטחון. חוסר בטחון היא תחושה פונדמנטליסטית שמשפיעה על כולנו, וגם כשהיא נוכחת, אנחנו לא תמיד ערים לה, עד שמופעל טריגר כזה או אחר.

במקרים רבים, בין זוגות נשואים, שיפור המראה של בת הזוג מפעיל חוסר ביטחון רדום וקדום. החשש ההיסטורי ביותר הוא שבת הזוג תעזוב לטובת גבר אחר, ושיפור המראה החיצוני היא אינדיקציה פסיכולוגית לכך שיש סיכוי שבת הזוג מתכוננת לקראת עזיבה או החלפה של הפרטנר שלה. בעוד שבמרבית המקרים, המניע של בת הזוג שבת הזוג עצמה הוא בכלל למשוך את תשומת ליבו של בעלה, הפרשנות שלו תהיה אחרת לחלוטין.

טיפול זוגי במקרה כזה ספציפית ובמקרים רבים אחרים יהווה את הגשר להבנה משותפת בין שני הצדדים, התמודדות עם חוסר הביטחון או כל אפקט אחר שנוצר בעקבות השינוי ויהווה בסיס להדברות.
באמצעות הדברות ניתן להציף את הדברים ולהתמודד איתם באופן שיפיק את מלוא התועלת בתהליך לפתרון ולחיים טובים בהווה ובעתיד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה